Så kan du göra om du är missnöjd med din VVS-montör

Så kan du göra om du är missnöjd med din VVS-montör

Konsumenträtten är relativt starka i Sverige. Statsvetare och förståsigpåare, pratar om Sverige som ett ”starkt” samhälle. Det har inte med militär styrka att göra, eller att staten är diktatorisk eller dylkt, däremot menas att medborgarna i ett ”starkt” samhälle känner till och ofta utnyttjar den medborgerliga rätt som de har. Dessutom innebär det också att många – till och med de flesta – är engagerade i ideella eller i fackliga organisationer. Att det finns många ideella och fackliga organisationer skapar ”starka” medborgare, det skapar engagemang och krav på arbetsgivare och myndigheter som stärker medborgarnas rättigheter. Det skapar starka individer som inte är rädda för att beslut fattas över deras huvuden eller att de skulle sakna möjlighet att påverka sin framtid och sin situation. På så sätt finns det även som konsument en hel del rättigheter som du kan utöva ifall du känner dig missnöjd med din badrumsrenovering.

1. Ta kontakt och klaga direkt hos företaget

Det först man ska göra är att direkt och så fort som möjligt ta kontakt med det företag som har renoverat och påpeka vad som är fel direkt till dem. Säg vad det är som du är missnöjd med! Ni kanske har skrivit in i ert avtal hur renoveringen ska gå till eller vilka materialval, och omfattning på renoveringen? Här kan företaget komma ut och rätta till felet så att du blir nöjd. Det är det vanligaste. Om de inte gör det finns det möjlighet för dig att kunna dra av på fakturan. Är det så att du har fått ett löfte om att kunna göra det, måste du dokumentera det, skriftligen, helst, så att ni undanröjer alla risker för missförstånd. Om inte det fungerar, och företaget inte svarar som du önskar, eller kommer ut och rättar till det som du är missnöjd med, eller drar av på fakturan kan du gå vidare till nästa instans..

2. Ta kontakt med en konsumentorganisation eller ombudsman i din kommun

Ta kontakt ,med konsumentombudsmannen i din kommun, eller någon sådan på statlig nivå. Ofta kan de ringa och utöva påtryckningar eller råda dig till vad du kan och bör göra om du är missnöjd. Om det fortfarande inte hjälper kan du gå till nästa instans.

3. Ta kontakt med advokat som driver ditt fall i domstol

Du kan ta kontakt med en advokat som driver ditt fall i en civil domstol. Här gäller det att du har dokumenterat allt viktigt, all kommunikation, alla bestämmelser alla saker som ni kommit överens om och föra fram det som bevis. I detta skede kan du gott och väl ta kontakt med ett mediebolag och berätta på vilket sätt du är missnöjd, Plus är ett program på Sveriges television som tar upp horribla renoveringar som är undermåliga till exempel. Det brukar tya skruv så företaget exponeras mot allmänheten och företagen vill inte få dålig publicitet.

Eller så kan man anlita en bra och vettig VVS-företag som sätter sin ära och plikt i att göra ett bra arbete. Bor man i Stockholmtrakten finns det minst 1.500 rörmokare att välja mellan. Det kan vara svårt att sålla agnarna från vetet, så hur hittar man en pålitlig rörmokare i, till exempel Nynäshamn. Känner man ingen på rak arm, kan man googla rörmokare Nynäshamn och efter det välja någon av dem som man får upp i Google. Vill du läsa om en som både har rätta certifikat, goda referenser och vettiga offerter, läs mer på: http://www.rörmokarenynäshamn.nu.